Poznej své čtenáře díky Google Analytics

23. března 2015 v 10:19 | Mersmerize |  Moje zápisky
Zas po nějaké době mám pro vás článek, který se bude týkat samotného psaní, blogu a návštěvnosti. Tedy, psaní asi mohu vynechat, protože dneska se nebudeme bavit o nějakých tipech, jak psát co nejlepší články, ale podíváme se na blog z toho trošku jiného pohledu, z pohledu návštěvníka!



Proč je tenhle pohled důležitý? Protože co by byl blog bez jeho čtenářů! A myslím to vážně - jsou blogy, jejichž autoři tvrdí, že nepíší pro lidi a je jim naprosto ukradené, jakou mají návštěvnost nebo co si o nich lidi myslí a dobře, pokud mezi ně spadáte, tenhle článek asi nebude to pravé pro vás. Já sama ale znám drtivou většinu blogerů, kterým na čtenářích záleží, jsou rádi, když se lidi na jejich stránky vracejí, když diskutují a dokáže je i potrápit, jaktože nemají vyšší návštěvnost, proč nemají žádné komentáře a zkrátka nevědí, co je špatně. Je sice pravdou, že návštěvnost není všechno, neměli bychom začít psát a blogovat jen kvůli snu o deseti milionech čtenářích, myslím totiž, že základ je v tom, aby to blogování člověka bavilo. Už jsem se setkala s blogy, které trápila nízká návštěvnost. Občas je fakt, že si za to autor může sám, protože když bude kopírovat, bude mít nepřehledný design a celkově špatnou orientaci na blogu, bude mít v článku miliony gramatických chyb nebo bude psát články, které si nenajdou žádnou svou cílovou skupinu čtenářů, je jasné, že začátky nebudou lehké a je pravděpodobné (samozřejmě ne jisté), že se oblíbeným blogem nikdy nestane.

Ok, k čemu směřuji? K tomu, že já vidím čtenáře jako základ celého blogu. Strašně moc si vážím každého, kdo přijde, dá si tu práci a něco okomentuje. Jenže získat si čtenáře (získat myšleno skutečně z návštěvníka udělat stálého čtenáře, ne ho jen donutit, aby na stránku vlezl), občas bývá strašně těžké. A víte co? Když máte splněny výše uvedené body, myslíte si (ale teď k sobě buďte upřímní), že váš blog může někoho zaujmout, že máte pěkné články, které lidi mohou zajímat, můžete se vrhnout na zkoumání svých čtenářů a příležitostných návštěvníků. Jak na to a k čemu to je?

K čemu mi údaje z měřičů jsou?

Určitě znáš měřič návštěvnosti jako je třeba toplist, který je asi nejpoužívanější a má ho snad každý blog tady, ať už zveřejněný nebo skrytý. Počítají se ti tam jednotlivé návštěvy a tak na konci dne můžeš zjistit, kolik lidí se na tvé stránce stavilo a kolik lidí je zrovna online. Hned takhle na začátek chci říct, že toplist nepovažuji za spolehlivý ani nijak přínosný. Brala bych ho spíše orientačně, hlavně co se týče těch lidí online a navíc ti nedá příliš informací. Pouze hrubý náčrt přibližných čísel.

Mnohem raději mám třeba takový Google analytics. Google je totiž podle mě špička, snaží se dát ti co nejvíc informací a můžeš tak zjistit spoustu údajů o tvém blogu. Neposkytuje pouze informaci o tom, kolik lidí bylo ten a ten den na tvém blogu a kolik lidí tam je zrovna teď (navíc umožňuje i přehled v reálném čase, takže se můžeš podívat, kdo co zrovna na tvém blogu čte), ale ukazuje ti jak dlouhou dobu čtenáři na tvém blogu stráví, jaká je míra rychlého opuštění, zda a odkud přicházejí noví návštěvníci a jestli se nějaké procento čtenářů vrací. A to je jen začátek.

A k čemu ti takové údaje jsou? Můžeš tak zjistit, co děláš špatně a co naopak dobře! Jasně, že ti tam google analytics nenapíše tiskacíma písmenama: MÁŠ PŘÍŠERNEJ DESIGN BLOGU, PROTO TI ČLÁNKY NIKDO NEČTE. To je samozřejmost, že tohle za tebe neudělá, ale možná tak zjistíš, proč nemáš žádné komentáře (protože lidi se dostanou jen na hlavní stránku, ale články nečtou?) apod.

Konkrétní příklady

Teď už ale pojďme od teorie k praktickému využití, k tomu, co ti vlastně takový analytics ukáže. Jako příklad jsem vzala svůj google účet a svůj blog a pokusím se vám vysvětlit, ty nejdůležitější údaje a co vlastně znamenají určité pojmy.

Dostáváme se k prvnímu obrázku. Tam je úplně to první, co u údaje uvidíš a nalezneš a to je návštěvnost za každý den. Můžeš si nastavit návštěvnost v určitou hodinu, týdně nebo měsíčně (přenastavuješ v horním pravém rohu, který na fotce taky můžeš vidět). Já tam defaultně mám nastavenou denní návštěvnost. Co tady můžeš vidět a pozorovat? Když mám nastavenou denní návštěvnost, vidím, kolik v který den přišlo návštěvníků. Můžeš tak zjistit průměrně, kolik lidí k tobě v jaký den chodí. Já třeba zjistila, že nejvíc návštěvníků mám v neděli a celkově sem lidi chodí spíš na večer kolem 5 - 7 hodiny (to uvidíš, když si dáš hodinovou návštěvnost). Navíc můžeš vidět různé výkyvy, kdy jeden den je o hodně více návštěvníků a druhý den zase méně. Můžeš tak zjistit, jestli má na návštěvnost nějaký vliv to, když publikuješ nový článek. Já třeba vím, že když hodím jeden až dva nové články, návštěvnost mi hodně stoupne. Co z toho můžu poznat? Že někteří lidé blog nekontrolují pravidelně (pokud to jsou ti stálí a vracející se čtenáři), ale že třeba používají bloglovin či sociální síť či jinou službu, která jim poví, když vyjde nový článek. Jinak pro ně nemá smysl sem chodit - a dokážu tak zjistit i jejich počet - to je dobré vědět ne?

Když je návštěvnost skutečně jeden den o hodně vyšší, můžeš si taky dohledat proč, jestli třeba zrovna na tebe někdo neodkazoval jiným článkem apod.

Navíc můžeš i zjistit, pokud už máš blog delší dobu, jestli ti návštěvnost celkově neklesá, jestli třeba minulý rok jsi na tom nebyla lépe a tak dále.

Na dalším obrázku můžeš vidět takový pěkný malý dvoubarevný graf, který neukazuje nic jiného než procento lidí, kteří jsou na tvém blogu poprvé a lidé, kteří se vracejí, tedy už na konkrétní stránce někdy byli. Já mám nastaveno, aby se mi procenta počítaly celkově ze všech návštěv, ale můžeš to nastavit i pro konkrétní den, týden či měsíc.

Když se podívám na můj graf, vidím že cca 34% lidí ze všech návštěv tu byli jen jednou a jsou to úplně noví návštěvníci a cca 66% lidí se vrací. Z toho úplně moc závěrů dělat nemůžeš, ale můžeš poznat, zda se k tobě vůbec někdo nový dostane nebo na tvůj blog pořád chodí ti samí lidi a to je možná jeden z důvodu, proč máš nízkou návštěvnost, protože potencionální noví čtenáři nemají jak se k tobě dostat, nemají nikde zdroj a tvůj blog není na internetu příliš rozšířen (to je pouze příklad). Stejně tak asi úplně dobře nebude, pokud bude graf pouze z nových návštěvníků a nikdo by se nevracel. To může třeba znamenat, že člověk se k tobě sice dostane, ale už nemá potřebu přijít podruhé a třeba si přečíst nový článek.

Co můžeme vidět tady? Zvýraznila jsem vám dva údaje. První je průměrná doba trvání návštěvy a druhý je míra okamžitého opuštění (vyjádřená v procentech). Co tyhle dva údaje znamenají?

První je poměrně jasný, je to průměrná doba, kterou stráví jeden návštěvník na tvé stránce. Počítá se to od doby, kdy vleze na hlavní stránku (nebo zkrátka na první stránku, může to být i konkrétní článek) po dobu, kdy blog úplně v prohlížeči zavře. Je to pouze průměrná doba, tudíž někdo tu může strávit třicet minut, někdo minutu a z toho se udělá hrubý průměr, je to pouze orientační. Ale co je jasné? Čím déle na blogu čtenáři jsou, tím lépe! Co třeba poznám ze svých údajů? Že u mě lidé tráví přibližně 4 a půl minuty, což je úžasný! Ne jako vážně, někomu se to může zdát málo, ale zkuste si vlézt někam na stránku, zapnout si stopky a zkusit tam skoro těch pět minut zůstat, není to při bližším zkoumání zrovna málo.

Druhý údaj, který hodně souvisí je míra okamžitého opuštění. Opět je to počet návštěvníků, kteří bez toho, aby na tvém blogu cokoliv udělali, cokoliv si přečetli, cokoliv otevřeli, stránku opustí. Tudíž v praxi to může znamenat to, že člověk přijde, podívá se jak blog vypadá, řekne si, že to není nic pro něj a stránku do 5 sekund zavře. Nemusí to nutně znamenat, že ho stránka nebaví, třeba to už je návštěvník, který u tebe byl, jen zjistil, že tu není nic nového a tak zase odešel, protože netrpělivě čeká na nový článek. To už je na tobě, abys to zjsitila. Já mám nějakých 41%, což je taky super, i když se to zase někomu může zdát jako vysoké číslo. Znám weby, které mají s těmihle údaji problém a často mají míru okamžitého opuštění větší než 80%, což už je špatně a měli bychom zjistit, proč lidi hned z naší stránky odcházejí.

Opět, oba dva údaje mám nastaveny na celkovou návštěvnost za dobu co blog existuje, ale můžeš přepnout na denní nebo týdenní a nastavit si, jaký den či týden či měsíc tě konkrétně zajímá.

Co tady? Počet stránek zobraných za 1 návštěvu. Opět asi docela jasné a nemusím vysvětlovat, ale když jinak nedáte :) Ne, tenhle údaj značí (opět jen průměrný) počet stránek (článků), který otevře jeden jediný návštěvník. V praxi to vypadá tak, že někdo si otevře blog a analytics počítá, kolik stránek otevřel, než záložku v prohlížeči úplně zavřel. Čím vyšší číslo, tím lépe, protože to znamená, že buď máš hodně nových návštěvníků, kterým se tvé články líbí a chtějí si toho přečíst co nejvíce (musíš samozřejmě počítat s tím, že to ovlivňuje i celkový počet článků na blogu, čím více tím je pravděpodobnější vyšší číslo) nebo to znamená, že se lidi k tvým článkům rádi vracejí a nechtějí si přečíst jen něco, na co náhodně narazili a stránku zase zavřou.

Můj údaj je skoro 4 stránky, což na to, že tenhle blog je relativně nový a není tu tolik článků a tolik prostoru pro čtenáře, je určitě super zpráva.

Tady jen v rychlosti - v levém sloupci můžeš vidět, co si dál můžeš zobrazit. Jaký prohlížeč či operační systém používají tví návštěvníci (to je dobré pokud chce design přizpůsobit pro více prohlížečů a nevíš, který lidé většinově používají), nebo třeba můžeš zjistit jako rozlišení obrazovaky mají a můžeš dokonce zjistit jakou mají národnost nebo z jakého města jsou. Samozřejmě na analytics se nezobrazují primárně IP adresy, tudíž se nemusíš bát, že si prohlédneš stránku a najednou všichni budou vědět, že jsi třeba z Prahy. Navíc tyhle údaje já ani moc nesleduju a myslím, že normální bloggerovi k ničemu nejsou, protože je to hlavně pro majitele e-shopů a kamenných obchodů a různých služeb, kteří cílí na konkrétní města či kraje. Je to jen ukázka toho, kolik ti toho GA může ukázat.


Tak jo, to je asi všechno k té praktické a vysvětlovací části. Ještě konečná otázka, jak si takový google analytics založit? Není to vůbec nic těžkého, stačí si založit klasický google účet, gmail (však to určitě znáš, má to dnes spousta lidí) a proklikat se na google analytics (stačí zadat do vyhledávače a hned první stránku ti to najde registraci). TAdy na blog.cz to zprovozníš přes SPRÁVU BLOGU -> NASTAVENÍ -> a v levém sloupci máš STATISTIKY. Když se registruješ na analytics, vyhodí to na tebe kód, který začíná písmenky UA (+ nějaké číslice a pomlčky), ty si tenhle celý kód okopíruješ a vložíš sem do okýnka Google analytics (funguje to na stejném principu jako toplist).

Pozor na to, že měřič nezačne pracovat hned, navíc se ti nezobrazuje na blogu, musíš si třeba do záložek uložit stránku, na kterou tě to po získání kódu přesměruje a kam se budeš moci vracet a zjišťovat údaje. Mně po zadání kódu začal GA pracovat během 24 hodin, tudíž je lepší počkat do dalšího dne :)
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 23. března 2015 v 19:39 | Reagovat

GA používám taky, je to šikovná hračička. Tahám si z toho taky každý měsíc seznam deseti nejčtenějších článků, protože to Blog.cz sám od sebe neumí.

2 Mersmerize Mersmerize | Web | 24. března 2015 v 12:00 | Reagovat

[1]: Ty seznamy jsou super! Ještě je dobrá věc "chování návštěvníků", kde vidíš kam lidi z hlavní stránky choději a odkud nejčastěji odcházejí + super jsou i zdroje a odkazy, že můžeš zjistit, kdo na tebe vlastně odkazuje, nebo jak se k tobě lidi dostávají :) GA je prostě promakanej měřič

3 Amelia Clark Amelia Clark | Web | 24. března 2015 v 21:18 | Reagovat

Tenhle článek mi seslalo samo nebe! :D Vážně, se založením nové domény jsem přešla z toplistu na google a nestačila jsem se divit. Ne že mi poskytoval hodně informací, od mě jimi spíš zaplavoval! :D Doopravdy vyznat se v tom podle mě dá až na stránku začnou chodit nějací lidi. A je pravda, že čísla s toplistem se docela liší.

4 sarushef sarushef | Web | 24. března 2015 v 22:38 | Reagovat

skvělej článek, už to mám zaregistrovaný a jen čekám, až začnou být údaje viditelný))

5 bien bien | E-mail | Web | 27. března 2015 v 22:25 | Reagovat

super tip, taky jsem se hned zaregistrovala a těším se, co mi google analytics vyplivne za údaje :)

6 Karolina Karolina | Web | 18. dubna 2015 v 10:29 | Reagovat

Takže, google analytics jsem po registrování zas hned smazala, protože mi to přišlo moc nepřehledné, ale po Tvém článku tomu dám ještě jednu šanci! :)

7 Kelly Kelly | Web | 18. května 2015 v 16:09 | Reagovat

Dostala jsem takový HTML kód, kam ho mám vložit?

8 Anie Anie | Web | 9. srpna 2015 v 14:36 | Reagovat

Děkuji za skvělý článek ! Už jsem si GA založila a teď jen čekám. Doufám, že všechno bude jak má :)

9 Markéta Markéta | 31. října 2015 v 18:36 | Reagovat

Ahoj, díky za informaci, je to fakt vychytávka, jediný co mi při zakládání účtu a od signování souhlasu s pravidly problesklo hlavou bylo, že internet je vážně jeden Velkej Bratr, kterej nás hlídá a sleduje, aniž bychom si to uvědomovali... Takže proč toho taky trochu nevyužít, že?! :D

10 myfairfavourite myfairfavourite | E-mail | Web | 7. ledna 2017 v 11:04 | Reagovat

Díky za informaci, Toplist je fakt na ho**o. Když mi to ukáže, nikdo tam nebyl a přitom přibyly 2 komentáře, tak přenastavím. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama