Jak správně zvolit název blogu, článků a o odkazech obecně

26. dubna 2015 v 18:42 | Mersmerize |  Moje zápisky
A opět se podíváme na téma blogování a o psaní obecně. Moc mě tyhle články baví a tak se dnes můžete těšit na jeden, u kterého se hned můžete dát do čtení, ale abych tu neděli nezanedbala, ještě se budete moci těšit na článek z osobnější rubriky, která vás poslední dobou asi baví nejvíc.

Po článcích Jak získat hezkou ilustrativní fotku bez porušování autorských práv nebo Jak napsat hezký článek či Poznej své čtenáře díky Google Analytics, přicházím s dalším tématicky podobným článkem, který se snad hodí všem blogerům, kteří s blogováním začínají nebo si o tom prostě a jen chtějí taky přečíst nějaké ty zkušenosti odjinud. Jak se totiž můžu (v podstatě denně) přesvědčit, hodně blogerů nechápe důležitost jména/názvu - ať už mluvíme o článku, o odkazu nebo v neposlední řadě o jméně blogu.


Proč je to důležité?

Nejdřív bych ráda vysvětlila, zopakovala a uvedla na pravou míru několik věcí. Tou první je ujasnit si to, jak se lidé mohou dostat k tobě na blog. Určitě jako bloger chápeš, že návštěvník a čtenář nepřijde jen tak z čistého nebe a najednou nezačne tvé články číst - musí tvůj blog nějak objevit. Způsobů je hodně - může tě někdo doporučit, tady na blog.cz na tebe může narazit přes hlavní stránku/komentář nebo celkově blogerskou komunitu nebo (a teď přichází to důležité) tě může najít díky vyhledávači.

Určitě sama dobře víš, že na internetu vyhledává neuvěřitelné množství lidí a témata jsou různá. Pokud tedy napíšu článek např. o opožděné menstruaci a publikuji ho, za nějakou dobu se objeví ve výsledcích vyhledávání. Je jasné, že ne vždy bude první. Někdy bude druhý, někdy desátý a někdy bude až na milionté stránce, kde ho (zadáním určitých slov vyhledávání) nemá skoro nikdo šanci najít a rozkliknout. Přemýšlela jsi ale někdy o tom, kdo vlastně určuje, jaký a kolikátý ten a ten odkaz bude?

Já sama nejsem žádný programátor, IT technik, nezabývám se softwarem ani počítačovým hardwarem, proto po mně nechtějte odbornější vysvětlování, na takové úrovni tohle téma neovládám. Důležité ale je pochopit to, že každý vyhledávač má určitý systém (algoritmy), podle kterých odkazy rovná a určuje jejich pořadí. Víš, že třeba díky tomu, že máš stránku, na kterou směřuje hodně odkazů, má pravidelně aktualizované a originální (nezkopírované) články a správně zvolená klíčová slova a názvy, tě může zařadit výše? Co to pro tebe znamená? To, že tvůj konkrétní článek nebo blog může najít víc lidí, protože je třeba hned na první stránce! A to už stojí za úvahu, pokud chceme více čtenářů, větší zpětnou vazbu a úspěšnější blog!

Tyhle vyjmenované body jsou samozřejmě jen příkladem. Umístění ve vyhledávačích ovlivňuje strašně moc věcí. Třeba takové samostatné domény mají lepší page rank a většinou lepší umístění než subdomény, ale je to hodně individuální. A hlavně - vyhledávače mají radši starší stránky - ty, které existují už nějakou dobu - ty novější poměrně slušně ignoruje a nedává jim takovou váhu. Super na tom je ale to, že do jisté míry, pokud máš blog, to můžeš ovlivnit a trošku pomoci. A to právě tím, že budeš volit správné názvy, pojmenování a budeš správně umisťovat odkazy. Chápeme?

Název blogu a věčné přejmenovávání/stěhování

Teď tu rozeberu něco, čemu se tady na blog.cz vždycky musím smát, protože je to občas dost úsměvné. Hodně blogerů si založí blog, návštěvnost mají průměrnou (třeba už mají i pravidelné čtenáře) a najednou se rozhodnou, že se jim nelíbí název blogu, že nejsou tak úspěšní jak si představovali nebo prostě jen chtějí něco nového. Tak si založí nový blog, s novou adresou a pokračují v psaní toho, co psali na té staré adrese.

Jasně, v některých případech to je opodstatněné a zkrátka se to může stát, rozhodně je ale zbytečné měnit blog jen kvůli tomu představě, že nový blog bude milionkrát navštěvovanější a lepší a úžasnější a přitom na něm nebude nic víc než na tom předchozím. Proč je to blbost? Protože nejen, že tím ztratíš hrozně moc čtenářů, navíc s novým blogem tě čeká nový začátek - žádné vyhledávače tě nebudou znát, pokud na tvůj starý blog vedly nějaké odkazy z jiných stránek, taky už budou k ničemu! A zkrátka - začíná se od začátku a často je to úplně zbytečné. Proto je hodně důležité uvědomit si, jestli je "stěhování blogu" skutečně nutné, jestli ti to spíše neublíží a jestli by nebylo lepší třeba jen blog předělat, ale nechat ho tam, kde je.

Co se týče správného výběru jména/názvu blogu a adresy, nemyslím si, že je to něco, co zaručí 100% úspěch. To, že máme krásnou adresu, je sice super, ale neudělá to zázrak samo o sobě. Může to ale hodně pomoci. V čem je lepší, pokud máme snadno zapamatovatelnou adresu? Lidi si tvůj blog mohou ručně zadat, lehce si ho zapamatují, nemusí ho dlouho hledat a utkví to v paměti více, než název, který ani nedokážeme pořádně přečíst. Samozřejmě nechci říkat, že zvolit si delší adresu nebo si nějakou vymyslet (např. nějaké slovo, které teoreticky ani neexistuje) je špatně - jen to má svá rizika, což je nutné zvážit. Určitě chápeš, že třeba adresa poradnaproslecny.blog.cz vypadá lépe než poradnaprokazdouslecnukterasemprijde.blog.cz. Ideální by třeba bylo jen proslecny - prodivky apod., ale je nutné taky počítat s tím, že hodně dobrých jmen a adres už je zabraných, protože zkrátka internet už nějakou dobu funguje.

Názvy článků

A teď už k vybírání jména pro článek. Každý článek je sám o sobě originální. Tady na blog se podle toho, jaký název mu vybereš, automaticky vybírá i adresa (URL), která se zobrazí i vyhledávačům. Tedy když napíšu článek a pojmenuju ho "Deset faktů o mně" - blog.cz mu automaticky dá adresu adresatvehoblog.blog.cz/deset-faktu-o-mne. Tedy odstraní všechnu diakritiku, čárky, háčky, dodá pomlčky místo mezer a adresa článku je na světě. Na to pozor - po tom, co článek tady publikuješ, se už nedá změnit. (Dá se změnit jméno, ale ne URL adresa).

Názvy by neměly být příliš dlouhé. To je často věc se kterou bojuju já a milionkrát zvažuju název a pětkrát článek přejmenovávám, protože je prostě příliš dlouhý. Není to žádný velký problém, někdy se prostě nedá jinak, ale nejlepší je volit jméno článku co nejkratší jde, ale hlavně výstižně. Pokud zvolíš jméno, které nebude odpovídat obsahu, znevýhodníš se tím pro vyhledávače, zmateš potencionální čtenáře - je lepší, aby si člověk mohl zhruba představit, co po otevření v článku najde. Proto když to bude hledat, hodně mu usnadníš práci.

Třeba takové deníčkové příspěvky jsou super, já sama je taky píšu. Někdy se mi nechce nic vymýšlet a tak zkrátka článek pojmenuje jen aktuálním datem - např. 18.3.2015 a to je celé, dělá to tak strašně moc blogerek. To samozřejmě víceméně odpovídá, protože každý čtenář si udělá představu toho, že je to deníkovský příspěvek, že tam najde něco osobního. Nelíbí se to ale vyhledáváčům a nemá to pro ně žádnou informační hodnotu. Tudíž - sice "neublížíš" stálým čtenářům, ale nové přes vyhledávače si tím také nepřilákáš. Mnohem lepší by teoreticky bylo v adrese shrnout, co se v článku nachází a o čem budeš psát.

Odkazy v článcích

Už jsme si řekli, že vyhledávače často přihlížejí k tomu, kolik jiných stránek na tebe odkazuje. Stejně tak ale přihlížejí k tomu, jaké odkazy vedou z tvé stránky. Konkrétně je to důležité v článcích, kdy třeba odkazuješ na nějaký svůj starší článek nebo na nějakou cizí stránku (např. facebookovou stránku). Dáme si příklad.

Milionkrát lepší je napsat: Četli jste můj starší článek o tom, jak by měl vypadat hezký článek? nebo: Minule jsem psala o Google Analytics. Je to milionkrát lepší než co? Než když uvedete: Četli jste můj starší článek o tom, jak by měl vypadat hezký článek? Pokud ne, najdete ho TADY! Vidíš rozdíl? Je něco jiného, pokud slova odkazu pojmenuješ výstižně (podle názvu toho, kam odkazuješ) než když napíšeš TU, TADY, ZDE, apod. Je to sice pro čtenáře pochopitelné, ale opět pro vyhledávače to tak super není. Samozřejmě to není žádnou velkou chybou, ale je dobré si to pohlídat a co nejčastěji formulovat odkazy a volit slova, která skutečně odpovídají.

Tohle opět bude neuvěřitelně dlouhý a vyčerpávající článek, jako jsou skoro všechny z téhle rubriky, ale to nevadí. Nevadí to, pokud vám tak s něčím poradím, dám nějaký dobrý tip, nebo udělám jasno v něčem, v čem jste se předtím neorientovali. Na závěr si tedy dáme malé shrnutí!

- Čtenáři jsou důležití. Důležité je ale i to, jak se k tobě dostanou - přes vyhledávač je to nejčastější způsob a proto je dobré hlídat si i "líbivost" pro vyhledávače
- Umístění ve vyhledávačích ovlivňuje hodně věcí. To, jak často aktualizuješ články, jestli píšeš originálně (a nekopíruješ). Vyhledávače hodně zajímají klíčová slova, název blogu, stáří blogu, název článku nebo třeba i to, jestli na tvoji stránku odkazuje někdo jiný (koho třeba mají rádi).
- Blog neměň bezdůvodně. Přesunem jen ztratíš stálé čtenáře, musíš začít od začátku a pokud neplánuješ něco super a obrovského (což většinou stejně nevyjde), nemá to smysl a navíc čím starší blog je, tím větší má pravděpodobnost, že bude mít super vysokou návštěvnost.
- Jména článku vol co nejkratší, ale zároveň nejvýstižnější - tak, aby odpovídaly obsahu a nemátly čtenáře
- Snaž se při odkazování na jiné stránky, vyhýbat se odkazům ze slov jako TADY, TU, ZDE, SEM

Další články, které by tě mohly zajímat:





 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa


Komentáře

1 Hrobárová Dcéra Hrobárová Dcéra | Web | 26. dubna 2015 v 19:01 | Reagovat

Ech, to je presne to, čo ide mimo mňa :D aspoň keby ma to trápilo :D

2 P. P. | Web | 27. dubna 2015 v 17:55 | Reagovat

Tenhle článek už jsem také psala.:)
Moje adresa blogu (petra-betty.blog.cz) není vůbec odpovídající obsahu. Když jsem blog zakládala, bylo mi 10 let a chtěla jsem psát blogový deníček našeho psa Bettynky. No, pak jsem se přestěhovala na pár měsíců jinam a nakonec jsem se rozhodla vrátit na můj první blog. Pár stálých čtenářů mám, vím, že to neusnadňuji novým, ale stěhovat se už nebudu, možná v budoucnu na doménu .cz, ale to je vzdálená budoucnost.

3 Mersmerize Mersmerize | Web | 27. dubna 2015 v 19:40 | Reagovat

[1]: Tak ono tě to trápit nemusí, není to věc, která by byla pro všechny a jsou blogeři, kteří rádi píšou, ale návštěvnost nebo čtenáři je nezajímají nebo to prostě neřeší a "jen" píšou, na tom není nic špatného.

[2]: Nečetla jsem, jdu ho hned najít :)

4 Cinnamon Bella Cinnamon Bella | Web | 29. dubna 2015 v 16:22 | Reagovat

Můj název blogu vlastně nijak neodpovídá typum článků, ale líbí se mi. :D Super rady. :-)

5 Allex Allex | E-mail | Web | 2. května 2015 v 19:31 | Reagovat

Pěkně napsáno, super rady. Vymyslet název článku je někdy pořádný oříšek. :D

6 Péťa Péťa | E-mail | Web | 4. května 2015 v 21:43 | Reagovat

Přiznávám, že tenhle článek mě opravdu zaujal. Zamyslela jsem se nad svým způsobem odkazování a došlo mi, že od chvíle kdy mám blog, dělám to pořád stejně, což prostě nemůže být dobře, protože blog mám už sedm let a to, co jsem na něj přidávala tehdy se od dnešního obsahu diametrálně liší. Takže děkuji za podnětný článek :)

7 Christine Christine | Web | 12. května 2015 v 10:25 | Reagovat

Hrozně jsi mi pomohla, čehož si cením. V podstatě jsem sama začátečník, páč mám blog 2 měsíce. Už jsem blog měla, ale prostě se blog.cz zbláznil a nešlo mi tam psát články, tak jsem ten blog musela bohužel opustit. Byl na dobré cestě, ale připadá mi, že tenhle je na té  cestě prostě lepší - předbíhá ho, za což jsem šíleně ráda ♥ Ty odkazy - další super rada. já se spíš snažím hodně komentovat blogy, ale jak je zvykem, jen někoho zaujme můj komentář a neklikne u něj na web - podle mě by proto taky nebylo od věci, kdyby ti, kteří si slávu zlepšují komentováním, psali komentáře ke článku a někdy mi i pomáhá, když je delší. Sama jsem zvyklá na to, že mě víc zaujme dlouhý komentář. Ale opravdu super článek, na  svém blogu máš pěkné články, které mají hlavu a patu a myslím si, že to dotáhneš daleko - což už se v podstatě děje teď. Takže jen tak dál, páč ty na to máš!

8 Adéla Adéla | 2. července 2015 v 10:17 | Reagovat

Dobrý den. Potřebuji radu. Rozhodla jsem se založit si blog (přes blogger.com) Zamýšlím na něj přidávám různé příběhy co jsem napsala, DIY výrobky, Rady tipy, Různé články od líčení přes vztahy atd…. a potřebovala bych poradit jak začít. A taky s názvem. Dala jsem si dohromady oblíbené citáty apod…a vyšlo mi tyto čtyři možností:
LLL - Live, Laught, Love
Motto
Marshmallow
Break
Moc prosím o radu a trochu inspirace pro jméno a pro obsah blogu. Byla bych vděčná i za navrhnutí stránky (krom blogger) přes kterou mohu blog organizovat a jak ho poté zviditelnit :) Díky za radu :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama