Mohou ti výživové doplňky pomoci s učením?

15. května 2015 v 9:17 | Mersmerize |  Holčičí svět
Protože už jsem oficiálně zvolila květnový projekt pro ty školou povinné, nedalo mi to napsat další článek na tohle téma. Minule jste si tu mohli přečíst něco o tom, jaký je podle mě přechod Ze základní školy na střední a dneska se podíváme na učení jako takové. Pro mnoho dospívajících a i dospělých je totiž učení naprostým peklem, kdy se nedokážou soustředit, rychle zapomínají a nebaví je to. Učení jako proces je věc hrozně subjektivní, protože každý se učíme jinak, každý máme jinou paměť a je jen na nás abychom přišli na to, co nám nejvíce vyhovuje, jak se nejrychleji a hlavně nejefektivněji dokážeme naučit danou látku.

Dá se to nějak obejít? Na rovinu říkám, že nedá. Jasně, existují taháky, můžeš si nechat napovídat, ale teď se nebudeme bavit o podvádění, ale skutečně o učení. Není totiž výjimkou, že do lékárny chodí mladí lidé s tím, že potřebují něco, co jim pomůže lépe se soustředit a rychleji se naučit. Fungují přípravky, které se prodávají v lékárně? Pokud ano, v jakých případech, jsou stoprocentní a co si bez obav můžeme koupit? To všechno se dozvíš v tomhle článku!



Pravidla a před tím než začnu konkrétně!

Určitě jste už u mě zvyklé, že většina mých článků má nějaký ten úvod, kdy se snažím vše uvést na pravou míru, aby někdo smysl článku nepochopil špatně nebo nějakým jiným zavádějícím způsobem. Výjimkou nebude ani tenhle článek, protože výživové doplňky přece nejsou legrace, i když se to tak může zdát a zdraví máme jen jedno, proto je nutné si o tomhle tématu zjistit co nejvíce.

Pravidlo první: Žádný přípravek z lékárny za tebe práci neudělá. I když ti naslibuje hory doly, na obalu může být jak snadno ti učení půjde, jak zázračnou paměť budeš mít a kdesi cosi, nefunguje to tak, že si vezmeš prášek, podíváš se do sešitu a najednou za pět minut umíš látku branou za tři roky ve škole. Tyhle pomocníčci ti mají skutečně jen lehce vypomoci, neudělají nic za tebe!

Pravidlo druhé: I když jsou výživové doplňky volně v prodeji a nepotřebuješ na ně lékařský předpis, neznamená to, že nemohou ublížit. Vždy je nutné číst příbalový leták, držet se pravidel braní (při překročení doporučené dávky spíš způsobíš opak než rychlejší nástup) a taky je nutné koukat na tvůj zdravotní stav a věk. Hodně doplňků je až od určitého věku (cca 12 - 15 let) a pokud máš nějaké vážné zdravotní problémy, rozhodně se poraď s tvým lékařem nebo lékárníkem, zda určitý doplněk můžeš začít brát. Nepodceňuj to!

Pravidlo třetí: Výživový doplněk je něco jiného než registrovaný lék, ale stejně tak může mít různé účinky. Při správném braní a dodržování všech pravidel mají doplňky malé nebo žádné nežádoucí účinky, ale každý člověk může reagovat jinak. Je možné, že třeba tobě vůbec nezabere. Zkrátka není to nic, na co by bylo dobré se stoprocentně spoléhat.

Pravidlo čtvrté: U dávkování je většinou i napsané, jak dlouho je nejlepší určitý doplněk brát. Většina z nich není na dlouhodobé braní a tak si nemusíš kupovat třeba dvacet balení dopředu. Výjimkou jsou přírodní přípravky (např. z gingka), které jsou pro dlouhodobé braní přímo určené.

Pravidlo páté: Výživové doplňky ti nepomohou s leností, s prokrastinací ani s tím, že na učení prostě kašleš. Pokud si je chceš koupit jen proto, že jsi lenoch, tak to rovnou můžeš vzdát. Většinou je totiž nutné začít u sebe a na rovinu si říct: "Chci pomoct s učením, protože mi to prostě nejde, tak chci vyzkoušet něco nového" nebo "Kašlu na to a snad mi to něco z lékárny pomůže vyřešit". Proč si zbytečně kupovat a tělo dopovat látkami, které ve skutečně ani nepotřebuješ?

Z mojí zkušenosti: Já sama jsem toho vyzkoušela dost. I proto že jsem pracovala v lékárně, takže mě to prostě lákalo a ve zkouškovém období na vejšce je každá pomoc dobrá, protože to se s nikým nikdo nemazlí. Na druhou stranu u mě nebyla ta pomoc nějak obrovská, hlavně proto, že paměť mám docela dobrou, jen občas potřebuji pomoc se soustředěním. Nutno říct, že tyhle doplňky nejčastěji využívají lidé, kteří na sobě skutečně pozorují problémy se zapamatováním a s pamětí - ať už jde o mladší či starší pacienty s určitým onemocněním.

Přípravky s ginkgo bilobou

Ginkgo biloba (česky jinan dvoulaločný) je rostlina, která má v lékarně ve volném prodeji obrovské zastoupení. V posledních letech si ji lidi hodně oblíbili a chodí si jí kupovat jak mladší, tak i starší. Máš spoustu možností, protože dneska snad už každá větší firma má svůj přípravek s ginkgem.

Co je u toho nutné říct, že se jedná o přírodní doplněk, nic špatného, ale je nutné dlouhodobé braní. Uvádí se že až tříměsíční. Tudíž rozhodně nedoporučuju vzít si jednu tabletku dvacet minut předtím než zasedneš k sešitu, to prostě nepomůže. Dávkování je nejčastěji 1 tableta denně.

Např. GS Ginkgo Forte (60 tbl, 200 Kč), Walmark ginkgo biloba (60 tbl, 150 Kč)

Kofein

Kofein je naprostý opak takového jinanu. V lékárně můžeš sehnat tabletky, ty ale nejsou určeny pro dlouhodobé používání, nemají ti zlepšit paměť a berou se jednorázově. Tzn. Potřebuješ být déle vzhůru kvůli učení, být co nejméně unavená a mít co nejvíc energie - pak je kofein ok, ale nikdy nepřekračuj dávkování, nekombinuj to s energy drinky a s klasickou kávou.

Kofein neslouží dlouhodobě, nepomůže ti naučit se snadněji, ale odstraní únavu a podpoří koncentraci, což je pro mnoho lidí kámen úrazu při dlouhodobém učení. U kofeinu bych ale rozhodně dala pozor na věk (ginkgo mohou brát i mladší studenti, kofein bych rozhodně nedoporučovala ještě na základní škole).

Např. Kofex (80 tbl, 150 Kč), Kofein K (10 tbl., 100 Kč)

Guarana

Hlavní součást guarany je právě kofein, který společně s guaranou podpoří fyzickou i psychickou aktivitu, zlepší průtok krve mozkem, oddálí únavu. Opět platí to samé co u kofeinu - nedoporučuje se dlouhodobé braní, ale na učení jsou přípravky s guaranou asi nejoblíbenější a nejprodávanější.

Např. Oxalis Energy Tea (bylinkový čaj, kde je navíc ještě šípek, kousky jablek a listy ostružiníku, cca 100 Kč), Walmark Guarana (100 tbl., 300 Kč).

Na závěr: Přípravků je samozřejmě mnohem víc. Tady v článku jsem vám vypsala ty hlavní, které v lékárně najdete nejčastěji nebo jsou nejvíce chválené.


Další články, které by tě mohly zajímat:


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Péťa Péťa | E-mail | Web | 19. května 2015 v 19:10 | Reagovat

U mě kofein nějak nepřichází v úvahu už od střední, kdy jsem to přeháněla s kafem a dostala kofeinový šok. Od té doby jsem na kofein hodně citlivá, šok jsem měla ještě dvakrát a není to zrovna něco, co bych ještě nikdy chtěla zažít. Já při zkouškovém sázím na spolehlivé 2Č - čaj a čokoláda :D

2 Sára Krocan Sára Krocan | Web | 4. června 2015 v 14:45 | Reagovat

Přípravky na pomoc jsem sama nikdy nebrala. Bojím se vedlejších příznaků a přijde mi lepší objevovat sama způsoby, jak se s látkou vypořádat. Přijde mi to lepší pro životní zkušenosti, než ,,únik" přes nějakou ,,drogu" - mám na mysli kofein a guaranu.

3 Livi Livi | Web | 10. června 2015 v 18:42 | Reagovat

Co se týče mých osobních zkušeností, tak nejlepší je uvařit si hektolitr zeleného čaje. Chce to nějaký kvalitní, nesmí to být nejlevnější varianta, která kolem čaje nejela ani v rychlíku. Letos jsem zkoušela i ginkgo a byla jsem s ním celkově spokojená. Chce to delší dobu užívání, ale celkově jsem se cítila méně unavená, což bylo super. Nejhorší zkušenost mám s guaranou. Měla jsem na ní nějakou divnou reakci. První dvě tabletky byly bez problémů, proběhl očekávaný účinek, ale po třetí tabletce mi vyskočil tlak. Slyšela jsem bít svoje vlastní srdce, takže s tou už experimentovat nebudu. Navíc je u ní stejný problém jako u kávy. Nejdřív tě to "rozsvítí," ale po vyprchání účinku jsi jako domlácená. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama