Pro budoucí maminky: Těhotenství

4. ledna 2016 v 19:56 | Mersmerize |  Maminkou na plný úvazek
... a protože se zjevně hodně nudím, zde je nová série článků, kterou jsem se po delší době rozhodla publikovat a vystavit tak na odiv celému světu. Nese název Pro budoucí maminky a už z něj určitě víte, o co tu vlastně půjde. Nejsem vysloužilá ani zasloužilá matka, neznám odpověď na každou otázku, ale často mi chodí otázky typu: Jak jsem řešila tohle a tohle, co na tom bylo nejhorší, co bych doporučila apod. A i kvůli nim, i kvůli tomu, že o tomhle mě teď prostě psát baví, jsem se rozhodla zaměřit se na dívky, slečny a ženy, které ještě maminkami nejsou a buď miminko plánují nebo už těhotné jsou. Pokud vás tahle série nadchne, bude vás bavit a těšíte se na pokračování, určitě to napište do komentáře pod článek!

A začneme hned od začátku - těhotenstvím!


Nevolnosti, problémy a nedostatky

Těhotenství je doopravdy krásný stav. Je to něco, co dělá ženu krásnější a co by si měla užívat. Tohle píšou ve většině článků a v časopisech. Jo, určitě s tím souhlasím, ale bohužel někdy to těhotenství není tak super, jak si ho představujeme. Ranní nevolnosti jsou pěkný mrchy, stejně tak často rozhozený krevní tlak a chutě. Nemluvě o posledním trimestru, kdy jsem se už cítila jako velryba a chtěla jsem to strašně moc mít za sebou.

K ranním nevolnostem - i když se jim říká ranní, nemusí být vyloženě jen ráno. Mně bylo první trimestr nejhůř po setmění. Kolem 5 - 6 hodiny večerní se mi začala motat hlava, žaludek jsem měla jak na vodě a kdyby to šlo, tak jen ležím. Počítejte s tím, že první trimestr může být hodně "zážitkový", alespoň ve smyslu nevolností a divných stavů. Ale každé těhotenství je jiné, takže zatímco kamarádce může být špatně od rána do večera, tvoje těhotenství může být úplně bezproblémové i na začátku, i na konci.

Co se týče mých tipů, určitě vyzkoušejte zázvor. Mně pomohl, sice ne nijak extrémně moc, ale dalo se to. Prodávají čaje pro těhotné, lízátka se zázvorem i bonbony. A určitě stojí za to, ho vyzkoušet. V malém množství neublíží a může jen pomoci. A co bych ještě mohla doporučit je mít oči na šťopkách a všímat si! Já jsem třeba první trimestr vypozorovala, že mi je špatně po sladkém a nezdravém jídle (jako fakt!) - zelenina a lehčí jídla mi problémy nedělaly. + když jsem se ráno nenasnídala, tak jsem měla žaludek na vodě celý den. Musela jsem jíst pravidelně, po menších porcích. Není to tak u každého, ale často se dají vypozorovat situace a jídla, po kterých člověku v těhotenství není dobře a dráždí ho. Proto dávejte pozor i na maličkosti!

Od začátku těhotenství mě taky hodně trápilo tvrdnutí břicha. Znamená to, že děloha v podstatě cvičí na porod. Není na tom nic divného, ale nemá to být na každodenním pořádku. Pokud břicho tvrdne příliš často a příliš bolestivě, určitě je lepší zajet na gynekologickou ambulanci na vyšetření. Může to taky značit předčasný porod. Každopádně perfektně na to zabírá Magnesium, které jsem měla předepsané od své lékařky a brala jsem ho asi do 30. týdne těhotenství. Hořčík totiž předchází křečím. Ale pozor - nedoporučuje se ho brát v posledním trimestru, právě kvůli tomu, aby děloha mohla při porodu normálně fungovat a neodflákla kontrakce!

Co se fakt nesmí
Když si člověk přečte hodně chytrých knížek a článků, zjistí, že v těhotenství se nesmí hrozně moc věcí. Co si budem povídat, poslední dobou mi často i přijde, že o všem se uvádí, jak nezdravé a hrozné to je, takže ani netěhotný si nevybere. Každopádně určitě v těhotenství pozor na léky. Hlavně pozor na analgetika, konkrétně ibuprofenium (např. ibalgin), ten se nesmí v posledním trimestru těhotenství. Naopak pokud bude něco bolet, nemá smysl se s tím trápit a je určitě lepší vzít si třeba jednu tabletku paralenu (paracetamol je uveden jako bezpečný lék v těhotenství). Pozor na horečky, ty se v těhotenství musí srážet, takže nepodceňovat nemoci!

U každého léku je většinou v příbalovém letáčku uvedeno, zda se smí nebo nesmí. Někdy je tam "po poradě s lékařem". Co se týče dlouhodobého užívání, skutečně je nejlepší prodiskutovat to s gynekologem nebo s praktickým lékařem. Vždycky je lepší být si jistá.

Alkoholu jsem se já úplně v těhotenství vzdala, i když nějaké to mini množství by nemělo uškodit. Přijde mi zbytečné tu psát o drogách a co se týče cigaret, to je hodně sporné. Já sama nekouřím a nikdy jsem nekouřila, takže jsem tohle téma řešit nemusela, ale znám spoustu žen, které v těhotenství a před ním kouřily a patřily mezi velmi silné kuřačky a doktoři jim řekly, že je lepší snížit dávku, ale nepřestávat úplně, protože je to pro tělo velký šok a to je v těhotenství ještě větší risk. Kdo ví, jak to ve skutečnosti je...

Tahání těžkých věcí a složité, namáhavé práce - já jsem se s nákupem tahala stejně a nijak extra jsem se omezovat nemusela. Každá z nás by si měla určit, co zvládne a co už je moc. Doporučuje se ale netahat víc jak 5kg a to hlavně na počátcích těhotenství. Kupříkladu úplně na konci těhotenství, už po termínu, jsem vytírala na všech čtyřech, myla okna, stěhovala (ne nábytek!) a naopak se snažila mít pohybu co nejvíce, protože to může uspíšit vyvolání porodu. Bohužel nezabralo, ale aspoň jsem se nenudila!

Spaní
Věc, která mě v těhotenství neuvěřitelně moc štvala byl spánek. Já spím ráda, ale čím větší to moje břicho bylo, tím horší byla i kvalita spánku. Nejdřív nešlo pořádně usnout, protože jsem půl hodiny hledala tu správnou pozici, potom jsem se pořád budila, protože jsem musela párkrát za noc jít na záchod a ráno se mi zas nechtělo vstávat. Hlavně ten konec těhotenství bylo Zfakt peklo a vyloženě jsem se těšila, až to budu mít za sebou. Kdybych věděla to, co vím teď, řekla bych si, že bude lepší, když toho naspím do zásoby co nejvíc to jde a užívám si toho, že jsem ještě chvíli "sama za sebe". Ale v tu chvíli to prostě moc nešlo - s břichem - balonem se špatně spí.

V průběhu těhotenství jsem zjistila, že nejlepší je spát na levém boku a mezi koleny mít nacpáno co nejvíc měkkých polštářů. Většinu noci jsem větrala (na jaře i v létě) a spala jsem jen pod tenkou dekou, protože mi bylo takřka pořád vedro (ale zas nepodceňovat kvůli nachlazení).

Dejte na intuici!
Co se týče jídla, spánku, námahy, procházek a všeho toho kolem těhotenství, myslím že nejlepší je poslechnout zdravý rozum. Myslím, že miminku může mnohem víc ublížit (resp. mu vadit), pokud se bude maminka kvůli všemu stresovat a vinit se ze všech vlastně nedůležitých "přešlapů" - třeba kvůli skleničce coly. Já v těhotenství měla na colu dvacetčtyři hodin v kuse chuť. Mohla bych jí pít od rána do večera a co - dopřála jsem si to. Nepila jsem ji teda pořád, to jsem se zase krotila, snažila jsem se dodržovat pitný režim, pít dostatek vody, nějaké ty minerálky, občas džus a čas od času jsem si dala colu nebo nějakou podobně sladkou limonádu. Já vím, že to není zdravý a výživový poradce by mě určitě ukamenoval, ale měla jsem na to chuť, miminku to neublíží, tak proč ne.

Jsem zastáncem toho, že co se týče jídla (toho klasického), může těhotná vše, jen by se nic nemělo přehánět. Je super mít dostatek zeleniny a ovoce, ale taky není úplně nejlepší, když budoucí maminka jí POUZE zeleninu - kde pak tělo má brát energii a látky na údržbu těla a péči o ten malý uzlíček v břiše? Zkrátka - pokud máte na něco chuť, i když je to nezdravý, jednou za čas se fakt nic nestane!

Mnohem důležitější je spokojená maminka, která si těhotenství v rámci možností užívá a těší se na narození dalšího člena rodiny!
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Annie Annie | E-mail | 5. ledna 2016 v 14:04 | Reagovat

Ahoj díky za tipy,jsem na konci prvního trimestru tak u tebe budu ráda načítat postřehy :)

2 Mersmerize Mersmerize | E-mail | Web | 8. ledna 2016 v 21:44 | Reagovat

[1]: To je super! Tak hodně štěstí, užívej těhotenství! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama