Blogeři a Youtubeři - obdivovaní i nenávidění

29. května 2016 v 21:17 | Mersmerize |  Moje zápisky
Dneska si po delší době opět dáme článek, který tématicky bude sedět do rubriky Moje zápisky a opět se připravte na to, že jako většina mých podobných článků bude nechutně dlouhý, možná trošku zamotaný, protože dávat myšlenky na papír - a že jich v tomhle směru mám hodně - to skutečně není nic jednoduchého. Pokud tedy najdete nějaké nedostatky, zkuste je s grácií přehlédnout (nebo mě samozřejmě můžete upozornit - hlavu za to neutrhnu), ale mnohem raději budu, když přispějete svojí troškou do mlýna a v komentářích se se mnou a s ostatními čtenáři podělíte o váš názor na tohle téma a na to, jak to všechno vidíte vy. Jako vždy samozřejmě slušně.


Na téma blogování a youtuberů mě nepřivedla žádná hluboká myšlenka, žádná směšná náhoda ani nic nepředvídatelného - s mým životem to prostě hodně souvisí. Sama jsem začala blogovat kolem roku 2008 - 2009, což sice není nijak dlouhá doba, ale od té doby ke mě psaní neodmyslitelně patřilo. Stejně tak setkávání s novými lidmi, nové příležitosti, zkušenosti a spousta práce. V tomhle případě je to jako se vším ostatním - dokud si to člověk nevyzkouší na vlastní kůži, těžko tomu na sto procent porozumí. To platí jak u psaní, tak u natáčení videí (a třeba i u mateřství!) Asi se tu nebudu vrhat do debaty o tom, co je lehčí - nahrávat videa nebo psát. Vše má své pro a proti, zatímco u natáčení je lehčí zaujmout osobností, jde se "s kůží na trh" a odezva bývá mnohem víc negativní a najde se víc lidí, kteří si do vás rádi rýpnou. A často poznají, jaké rýpnutí bude bolet nejvíc. U psaní je větší rouška anonymity, na druhou stranu grammar nazis nikdy nespí a v dnešní době zaujmout vyloženě textem je těžší, protože mladí lidi jsou líní a raději se podívají na video. Alespoň dle mého. Chápeme rozdíl, že? I proto omluvte, že někdy budu ty, kteří píšou a i ty, kteří točí označovat souhrným názvem "blogeři" - i když si zkusím dát pozor.

Abych pokračovala v myšlence - dlouho jsem psala, stalo se to mojí součástí a našla jsem tak koníčka, kterého skutečně miluju, i když s mateřstvím se z jisté části odsunul na druhou kolej. I tak ale mám tenhle mini-blog, kam píšu když mě ta psavá nálada chytne. Stejně tak pořád píšu reklamní texty a lidi/firmy mi často platí za to, abych pro ně udělala nějakou práci. S tím se netajím, nemám proč, nestydím se za to, ale aktivně o tom nepíšu, protože s tímhle blogem to nemá co dočinění - reklamní texty tu nevychází a když už s někým uzavřu spolupráci (za trvání tohohle blogu jsem přijala jen jednu, pokud si dobře vzpomínám), tak to vždy napíšu. Odlišuju reklamní a klasické texty a nabídky. Proto mě hodně upoutalo to, co se v blogerském světě řeší už nějaký ten měsíc a co mnohým nedá spát - youtube, reklamy, zaprodaní a sluníčkoví blogeři.

Sleduju to a to hodně aktivně. Jsem masochista, protože mě to baví a taky typická ženská, protože ráda vím všechny drby, o tom vám fakt kecat nebudu. Taky se mě ale tohle téma pořád ještě hodně dotýká a zajímá mě to. Zajímá mě to z toho hlediska, že internet mi vždycky přišel hodně zajímavý, fascinující a dějou se tu věci, které by před dvaceti lety nikdo nepředpověděl. Docela se divím, že ani Mayové nepředpověděli aféru s Metaxou a s PetrouLovelyHair - oukej, dost blbý srandy. Zatímco hodně lidí nadává, jak je tahle doba stupidní, jak jsou všichni zkažení, závislí na technologiích a celý svět jde do kytek, já (jak už jsem mnohokrát psala), patřím k těm, kteří jsou pozitivní. Internet mě baví, jsem ráda, že žiju v době, ve které žiju a nemyslím si, že pokud dítě není 12 hodin denně venku s kamarády, tak má zničené dětství a život na nic. Každá doba má své pro a proti, ale pokud bych si mohla vybrat, kdy a kde žít, neměnila bych.

Teď už ale k tomu hlavnímu, já vím, trvá mi to. Co se v poslední době vlastně děje a co se stalo?

Stala se spousta věcí a když si vezmete ty negativní a vyloženě záporně orientované příspěvky a názory, stalo se to, že blogerský svět se stal jednou velkou reklamou, blogerům se nedá věřit, všichni se bezostyšně prodávají a tváří se, že to dělají pro svoje čtenáře a diváky. Taky se stalo to, že se mažou komentáře a a nesnese se kritika. Na základě toho se vše řeší v jedné diskuzi, do které chodí jen lidé/ženy, které nemají nic jiného na práci než pomlouvat a tvořit drby. Dobrý shrnutí co? To mi vždycky šlo. Takže jestli jste připravení, jdem si to od začátku rozebrat.

Jo, ještě jedna poznámka - všechno, co tu budu psát o jiných blogerech, udávat názorné příklady a mluvit o aférách se skutečně stalo. Kdybych to tu měla rozepisovat do detailu a ukazovat "důkazy", byli bychom tu dlouho. Proto omluvte, pokud tu nebude konkrétní odkaz nebo fotka, ale v případě, že vás to zajímá nebo mi nevěříte (hanba vám), stačí se zeptat nebo se řídit jinými odkazy, které tu postnu. Skutečně si nic nebudu vymýšlet a zbytečně tady tvořit nějaké spekulace, které nejsou pravdivé, to třeba později :)

Čím to začalo? Začalo to jednou docela nevinnou diskuzí. Tahle nevinná diskuze se ale zvrtla v něco mnohem většího, co už nešlo zastavit. Mluvím o portálu Vinted.cz a o diskuzi Která blogerka vás štve a proč? Zkrátka jedna slečna založila diskuzi s tímhle jménem a podle mého byla její vize taková, že návštěvnice napíše blogerku, řekne, čím se jí zprotivila, proč jí nesleduje, co jí vadí. Nepřijde mi na tomhle tématu nic špatného. Ne všichni se nám logicky musí líbit a to, že řeknu důvod, proč někoho nemám ráda, mi nepřijde hned jako pomlouvání. Viděla jsem i diskuze o hercích a herečkách, které jsou něčím nesympatické, o filmech, které se nelíbí nebo i o kosmetice, která nesedla. Proč se tedy tahle diskuze stala tak kritizovanou? Protože se tam napsala spousta věcí a ty věci se spoustě lidem nelíbily. A teď to berte realisticky - příspívá tam velký počet lidí. Může tam napsat kdokoliv - anonymně - i s hodinu starým účtem (bez fotky, údajů, jiného kontaktu). Je jasné, že tam budou pomluvy, věci, které nejsou pravdivé, drby a často i vulgární připomínky, které k té slušné kritice zkrátka nepatří. Internet je do jisté míry anonymní a musíme počítat s tím, že lidi jsou různí a najdou se tací, kteří toho využijí, zakládají si víc účtů a snaží se co nejvíc pošpinit jiné, třeba někoho, kdo jim leží v žaludku. Což často blogeři jsou. Sdílí životy, píší detaily o sobě, jdou právě s tou kůži na trh a je jasné, že se najde mnoho lidí, kterým se něco nelíbí a rádi si rýpnou. Klasika.

Když si ale odmyslím tyhle dost hnusné věci a pomluvy, které tam padly, nepřišlo mi to tak příšerné. Naopak - i navzdory názvu diskuze, jsem tam narazila na nové blogerky a youtuberky, které jsem dřív neznala a začala sledovat. A co si budem povídat - když tam někdo dal odkaz na někoho, koho třeba i nemá rád, pořád to byla pro ty menší youtubery a blogery, docela slušná reklama. Mnoho jich tam přišlo právě kvůli tomu, že nechápali, proč k nim najednou chodí tolik nových návštěvníků.

No a v tom byl první kámen úrazu - oni přišli a reagovali. Do diskuze vstoupila Shopaholic Nicol, která podle mě docela obstojně zareagovala na svojí kritiku a objasnila tam případné nedorozumění - to ještě docela šlo. Byla slušná, vyjádřila se, odešla a dobrý. Jenže hlavní kámen úrazu se stal, když tam přišla PetraLovelyHair (PLH) a napsala dost dlouhý komentář o tom, jak je to hloupé a zaměřila se objasnění několika ošklivých komentářů. To by samo o sobě nebylo tak špatné, špatné bylo to, že to zveřejnila u sebe na facebooku (cca 63K fanoušků) a to teprv spustilo tu lavinu. Lidi se jí zastávali, připojovali se do diskuze, hodně se to řešilo. No nakonec tím získala ona diskuze na větší sledovanosti a mohlo se pokračovat. Vyjádřilo se o ní poměrně dost blogerek, ať už přímo či nepřímo, ale narovinu myslím, že si tím udělaly víc škody než užitku. Neříkám, že nemají právo reagovat, to samozřejmě mají, ale tím, že často reagovaly na komentáře, které byly nesmyslné a dá se říct, že "krmily internetové trolly" (určitě chápete ten výraz) a s nimi se inernetová válka skutečně nedá vyhrát. Je v pořádku zareagovat na kritiku, snažit se reagovat a vysvětlit svůj názor a postoj, ale v tomhle případě, kdy se často řešily naprosté nesmysly, bylo hloupé ublíženě reagovat a snažit se lidem zakázat v diskuzi pokračovat. Naopak podle mě se mnohé tolik užíraly tou diskuzí, že to ovlivnilo do jisté míry i jejich tvorbu a neustále se obhajovaly, i když to bylo vlastně úplně beze smyslu. Jen plýtvaly energií, kterou by mohly dát do svých videí, fotek a článků.

Samozřejmě diskuze byla zablokována, což bylo přispěvatelkami dost zkritizováno a založila se nová diskuze, která běží do teď.

Proč vůbec o téhle diskuzi mluvím? Protože tam se řešily aféry a přešlapy blogerů. Hlavně se co se týče marketingu.

Mezi první přešlap patřila Týnuš Třešničková a její reklama na sýr. Té jsem k tomu psala přímo komentář (není smazán, pořád si ho u videa můžete přečíst). Týnuš dostala nabídku zpropagovat sýr, za kterou byla zaplacena. Došla si do krámu, sýr koupila a v nákupním haulu ho potom vychvalovala. Marketingově to byl neuvěřitelný krok. Na jednu stranu to byla hrozná blbost - bilo to do očí, že je to reklama, že je to placená reklama a bilo do očí to, že to nepřiznala a radši se tvářila, že si sýr koupila sama. Ano koupila, ale přijde mi jako slušnost, reklamu označit. A na druhou stranu takový boom určitě tenhle sýr ještě nezažil! (nebylo to plánované?:D) Co Týnuš nemůžu upřít je to, že vydala i video s vysvětlením, dá se říct, že se omluvila, uvedla to na pravou míru a už se to nikde nerozpitvávalo. Podle mě se zachovala rozumně, nemazala špatné komentáře, nedělala z lidí debily, omluvila se, snad se i poučila a konec dobrý, všechno dobré. Pokračovalo to ale Metaxa aférou, kdy PLH vydala na svém instagramu fotku s flaškou Metaxy, na které byla její fotka i s Mírou (jejím manželem) a do hashtagu napsala překvapení na prvního máje. Samozřejmě bez označení reklamy. Na to se jí pod fotkou ozvala Karolína, která dříve psala blog Plum Foolery, nyní z food-paper-travel blogu a napsala, že nechápe, proč Péťa neoznačila fotku jako reklamní post a místo toho píše, jaké to je překvapení. Karolíně se totiž samozřejmě ozvali z Metaxy také, takže věděla o co jde. To by samo o sobě nebylo tak hrozné - ale stalo se několik věcí, které z toho aféru udělaly. Za prvé se k tomu z počátku Péťa vůbec nevyjadřovala, ale místo ní se s Karolínou vyloženě popichoval Míra. Tím jí udělal medvědí službu, protože podle mě 99% sledovatelů sleduje instagram právě kvůli Péťě a chce znát její stanovisko. Navíc se pak stalo to, že do hashtagu přidali něco ve smyslu "reklama" a Míra tvrdil, že to je označené od začátku, tak nevidí problém. Na to fotku smazali a nahráli znova s velkými písmeny "Reklamní sdělení". Celé to podle mě bylo naprosto vyhrocené, i když šlo o úplnou blbost. Chybu udělala Kája, že jí raději nenapsala soukromě, když se znají i osobně. Chybu udělal Míra, že jí na to reagoval dost naštvaně (alespoň tak to na mě působilo). Chybu udělala Péťa, že jí na to nereagovala sama a v klidu. A ideálně bych jako řešení viděla poděkovat za upozornění, potom jednoduše označit fotku jako reklamní a tím by to skončilo. Bohužel pro obě strany se to dlouze řešilo, fotka se smazala, zase nahrála a to se samozřejmě spoustě lidem nelíbilo, kvůli tomu, že tam zmizely komentáře, na které třeba chtěli odpověď.

To bohužel pokračovalo další fází na vinted diskuzi - mazání komentářů a blokování. S tím to šlo přes PLH, která se často rozčilovala nad komentáři, na které by šlo normálně zareagovat nebo je úplně nechat být a mávnout nad nimi rukou. Hodně jich smazala a to byl kámen úrazu. Protože spousta těch "dotčených" šla právě na Vinted a tak se nakonec ukázalo, v jaké míře se mažou komentáře. A často i ty slušné, ne ty vulgární. Musím přiznat, že i mě se to hodně dotklo, protože jsem i já jednu fotku Péťě komentovala na instagramu a nedopadlo to dobře. Byla to fotka s jedním trochu netypickým - netradičním líčením a napsala jsem, že je to líčení netradiční, já sama bych se takhle nenalíčila, ale jí to sluší a je fajn vidět zajímavé líčení na pěkné ženské. Přesně takhle jsem to napsala - nic nepřidáno, nic nezapomenuto. Můj komentář byl ale bohužel smazán a já jsem byla zablokována. Vůbec jsem to nepochopila, bylo mi to i líto, protože Péťu sleduju od jejích začátků a zamrzelo to. Ale co...

No a tohle jsou názorné příklady toho, co se za poslední dobu stalo. Skutečně se z blogů a Youtube stala regulérní reklamní plocha?

Já sama pozoruju neuvěřitelně obrovskou změnu na internetu. Je to přesně tak, jako by si najednou firmy, značky a lidi začali uvědomovat tu sílu reklamy, která už nemá největší dopad v rádiu nebo v televizi. Dneska jsou všichni na internetu. A všude je reklama a spousta lidí už má adblock. A když lidi nemají adblock, naučili se reklamu poměrně slušně ignorovat. Často si všímám různých reklam na webu, která je umístěná v rozích a na různé velkých bannerech. Vím o tom, že tam je, ale kdybych stránku zavřela a za 10 sekund by se mě někdo zeptal, co tam bylo - nevím. Reklamu v tomhle smyslu beru jako nutné zlo, nepodnikám proti ní nic, ale zároveň si jí aktivně nevšímám. Pokud není skutečně zajímavá, povedená nebo hrozná. Youtube a blogy se tak staly novým nástrojem. Když blogerka píše o něčem, co dostala a píše, jak je to super, adblock to nepozná, nemůže to smazat nebo přeskočit. Stejně tak když se s tím bloger naučí pracovat, často už to má tak zmáknuté, že ani čtenář sám reklamu nedokáže rozeznat. Je to špatně?

Podle mě ano. Není špatně, když někdo má spolupráce a kývne na reklamu, naopak je super, že se mu koníček stane něčím "větším. Není ale úplně ok, když někdo nepřizná sponzorovaný článek. A je ještě horší, když vyloženě lže a tvrdí, že o sponzoring nejde - jak pak mám věřit jiným jeho názorům, jak mám vědět, že skutečně mluví pravdu? Tímhle si většina autorů videí a článků dost uškodí. A i když to třeba teď není ještě znát, časem drtivá většina blogerů přijde na to, že je výhodnější reklamu označit. A nemusí to být označení CAPS LOCKEM a tučnými písmeny. Bohatě stačí to jen přiznat nebo to napsat do popisku. A samozřejmě nemluvě o tom, že vždycky je lepší spolupráce a vlastní tvorbu nejen oddělovat, ale i vyrovnávat. Na nikoho nebude působit dobře, když v každém videu se objeví nějaký marketingový "tah", nějaký produkt či barterová reklama. Důležité je to vyrovnat, aby se tím lidi nepřesytili, protože je potom do jisté míry normální, že budou nadávat a budou psát ošklivé komentáře.

Reklama se internetu a blogům nemůže vyhnout. Není dle mého špatné přijmout reklamu, špatné je ji nepřiznat, neoznačovat a tvářit se, že je to normální a tak z lidí vlastně dělat pitomce. Stejně tak je špatné mazat komentáře, které nesouhlasí s názorem nebo článkem blogerů. Je hezké, že spousta z nich tvrdí, že je to jejich web, jejich kanál, jejich blog, takže komentáře budou mít takové jaké budou chtít a budou mazat, co budou chtít - to můžou a do jisté míry s tím naprosto souhlasím. Ale tím, že se čtenář nemůže vyjádřit, nemůže se podělit o svoje pocity a dojmy, nemůže video a článek pochválit či zkritizovat - to je do určité míry frustrující. A potom raději půjde právě do té diskuze, kterou tolik blogerek nenávidí a vypovídá se tam. Je v pořádku mazat vulgární komentáře nebo spam, ale není v pořádku mazat ve velkém i komentáře, kde není samá chvála a usměvavé komentáře. Kritika, nepřející lidé, pomluvy a dohady - tohle všechno blogování obnáší. Vždycky se najdou ti, kteří toho rádi využijí a napíšou si pár ošklivých komentářů, ale najdou se i takoví, kteří napíšou sice relativně ošklivý komentář, ze kterého si ale autor může něco vzít a může se zlepšit. Takovým komentářům je nutné se věnovat a ne je mazat.

Jak to máte vy? Souhlasíte s tím, že reklama se YT a blogům nevyhne? Myslíte, že to bude horší? Že každý má svou cenu, za kterou se prodá? Mají se dle vašeho mínění mazat komentáře podle uvážení autora blogu/YT kanálu, má na to právo a je to správné?
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Kate Kate | Web | 29. května 2016 v 20:42 | Reagovat

hezký blog:)

2 Týna Fričová Týna Fričová | Web | 30. května 2016 v 7:54 | Reagovat

Pěkný článek, nyní si čtu komentáře na Vinted a myslím, že se na dlouhou dobu zabavím. :D

Jen přijde mi, že v tomhle článku je psáno o 95 % o youtuberkách a to zbývající je o blogerkách, takže bych určitě neházela všechny do jednoho pytle. Ty reklamy jsou i na blogu, ano, ale v mnohem větší míře jsou právě na Youtube.

Ano, mám nějaké spolupráce a klidně se k tomu i přiznávám. S kým spolupracuji mám na blogu v menu, v článku produkty k recenzi vždy označím a neřeším to. Svůj názor napíšu, jsem spokojená, čtenáři taky a takto chci pokračovat dále. To, že je většina recenzí pozitivních, nezáleží na tom, že jsou to produkty zadarmo, ale proto, že si produkty a spolupráce velmi pečlivě vybírám a když už na něco kívnu, tak si prostuduji pořádně výrobek a jsem si jistá, že mi k něčemu bude a nebudu na něj alergická.

Jinak pěkný článek. :)

3 Ver. Ver. | Web | 30. května 2016 v 10:31 | Reagovat

Bloguju už přes 10 let, ale koukám, že se mi vlastně celá ta blogová sféra vyhýbá a já jí také. Youtubery nesleduju vůbec. Sleduju zřejmě jen čistě osobní blogy, u kterých bych opravdu reklamní článek nečekala. Reklamní články na jiných blozích mě nechávají chladnou, protože se většinou stejně týkají výrobků, které nepotřebuji nebo jejich recenze na blozích stejně nevyhledávám.

Jinak komentáře nemažu a nějak nechápu potřebu je mazat, pokud se nejedná o spam či nesmyslný trolling. Zejména nechápu nutkání mazat komentáře obsahující kritiku či nesouhlas s názorem autora.

Článek je pro mě nicméně zajímavým nakouknutím do světa, jehož jsem a nejsem součástí :)

4 Eliška Eliška | E-mail | Web | 30. května 2016 v 17:45 | Reagovat

Ahoj :)
Nejdřív ti musím říct, jak pěknou úvahu jsi napsala! Taky bych chtěla mít takové nadání na tento slohový útvar.
Souhlasím s tebou. Sice o těch aférách s Péťou nebo s diskuzemi na Vintedu nevím, ale docela mě zamrzelo Pétino chování k tobě. Péťu mám taky ráda, hodně ráda jsem se dívala na její videa, ale nevěděla jsem, že je takováhle. Dost mě to ranilo.
Co se týče haulů a "oblíbenců", jsem v tom trochu zmatená. Už jednou jsem na blog o mých oblíbencích psala (proč ne, každý to dělá), ale měla jsem takový špatný pocit. Myslela jsem si, že tím udělám nějaké té firmičce reklamu a to jsem v žádném případě nechtěla, jen jsem se chtěla podělit o zkušenosti.
Nechápu, proč musí být lidé na internetu tolik.. ani ne agresivní (pokud se teda nezačnou s danou osobou hádat), ale spíš takoví, že slyší jen to, co chtějí slyšet a co nechtějí slyšet, to odsuzují a nehlásí se k tomu, i když je to pravda.
Abych to nějak shrnula, nemyslím si (stejně jako ty a pár dalších, co tu nechali komentář), že dnešní doba je špatná. Je to součást našeho vývoje a není to nic špatného (do jisté míry), špatní jsou jen ti lidé, co v ní žijí. Tím nechci urážet i ty, kteří se chovají slušně, ale snad mne chápete.
Moc doufám, že ty zůstaneš taková, jaká jsi, a nenecháš se "prodat" :)
Měj krásný den, Lucko :)

5 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 30. května 2016 v 20:08 | Reagovat

Je pravda, že se mi dost nelíbí číst týden co týden jedny a ty samé články. I když jsou na různých blozích a v jiné době, za konkrétní měsíc píšou všechny blogerky o tom samém, protože to dostanou za recenzi. Je pryč osobní výběr daného člověka, který kdysi blogy odlišoval. Jestli mi na současné módě něco vadí, je to právě uniformita obsahu. Jinak si myslím, že být blogerka probíraná na Vinted, asi bych do diskuze vůbec nezasahovala. Jak už tady zaznělo nade mnou, každý chce slyšet jenom to, co slyšet chce ...

6 Kateřina Kateřina | E-mail | 3. června 2016 v 10:27 | Reagovat

Ahoj Lucko,
musím říct, že opravdu si krásně vystihla co se děje ve světě internetu a s většinou co jsi zde zmínila souhlasim :) krásný den K.

7 Bien Bien | E-mail | Web | 5. června 2016 v 13:10 | Reagovat

já jsem asi ráda, že něco takového nestíhám sledovat. Snad se nebudeš zlobit, když ti to napíšu na plnou pusu, ale připadá mi to jako řešení totálních sraček a nechápu, že dospělé ženské mají potřebu toto dělat a řešit. Ale přiznám se, že mě beautyblogy a fashionblogy vůbec nezajímají, kouknu na ně  většinou jen když hledám recenzi na konkrétní produkt.

8 Mersmerize Mersmerize | Web | 9. června 2016 v 19:58 | Reagovat

[2]: Psala jsem v článku, že YT a blog budu souhrnně nazývat "bloggeři", i když chápu rozdíl a chápeme ho snad všichni. Je to lehčí než to jednotlivě rozepisovat. A jinak - právě vybírání spoluprací a její formy je základ, to je fakt! :)

9 Mersmerize Mersmerize | Web | 9. června 2016 v 20:00 | Reagovat

[4]: Eliško, trénuj psaní a půjde to samo. Po tomhle dlouhém komentáři nevěřím, že neumíš hezky psát! :) Já se prodat nenechám už jen kvůli tomu, že blog už pro mě není tak "vepředu" jako byl dřív. Neživí mě, nemyslím si, že bych se skrz něj nějak konkrétně mohla uživit, takže to tolik neřeším a pokud už nějakou spolupráci přijmu, což netajím, že se může stát - proč ne, tak se budu rozmýšlet. Blog je v dnešní době pro mě formou zábavy a relaxu. Vím jaké to je obětovat mu 99% času a s miminem  a zanedlouho i s prací, se to tolik nedá. Takže o sebe úplně strach nemám :D

Pac a pusu a někdy zas napiš na fb! :)

10 Mersmerize Mersmerize | Web | 9. června 2016 v 20:03 | Reagovat

[5]: Já si nemyslím, že by úplně bylo špatně zasáhnout do té samotné diskuze, když je o mě řeč, špatně je zasáhnout ublíženě, urážet tam ostatní apod. Chápu, že když si o sobě někdo přečte nějakou lež nebo tvrzení s kterým on sám nesouhlasí, tak má nutkání se obhájit, ale většinu těch věcí stejně lidem nevymluví. Takže za mě ano - ale s lidmi se nehádat, napsat tam svoje stanovisko a pryč.

Jakmile se tam člověk začne sálodlouze obhajovat a začne si hrát na "ublíženého", tak je zle. Protože právě ti anonymové tam, mu to dají sežrat a to ještě víc, než kdyby se na to úplně vykašlal. Což, jak jsem pochopila, nepochopila spousta blogerek.

11 Mersmerize Mersmerize | Web | 9. června 2016 v 20:03 | Reagovat

[6]: Moc děkuju. I tobě krásný den :)

12 Mersmerize Mersmerize | Web | 9. června 2016 v 20:05 | Reagovat

[7]: Vůbec se nezlobím. Naprosto tě chápu. Ono je to ale podle mě takové citlivé téma kvůli tomu, že člověk by řekl, že ani dospělé a rozumné ženské nebudou mít potřebu se navzájem pomlouvat a řešit se a stejně se to děje - nejen na blozích, ale i v reálném světě. Je podle mě normální, že se to přeneslo i sem, bohužel.

Já jsem tím asi ještě víc postižená, protože sleduju velkou spoustu blogů a baví mě to. Takový to guilty pleasure:D

13 Péťa Péťa | Web | 13. června 2016 v 18:41 | Reagovat

Řekla bych, že tenhle trend se obecně víc dotýká beauty blogů, protože asi nikoho nikdy nerozčílilo, že blogerka pochválila knihu, kterou dostala zadarmo a nedala vědět, že si ji nekoupila. Ale to jen na okraj.
Jinak mě už několikrát firmy oslovily a souhlasila jsem jen jednou. Dost ale přemýšlím o tom, nakolik moc se to musí dané firmě vyplatit, když osloví někoho, jako jsem já. Moje návštěvnost je v průměru kolem 30ti lidí denně, což prostě není moc. Z toho se tak 60% z nich vrací, takže žádné nové tváře.
Každopádně si myslím, že je slušností říct, že se jedná o reklamu. Není to povinnost a je to na každém, ale když slečně řekne/napíše, že ji někdo oslovil, tak to čtenář buď přijme a jde dál, nebo naopak. Když však přijde na to, že jde o reklamu ale nebylo to řečeno, srthne se právě taková hnusná průtrž, jakou zažila PLH.
A mazání komentářů, to je story sama o sobě. Když má někdo dost času, aby ty komentáře mazal, tak by měl mít dost času, aby na ně odpovídal. A je jasné, která možnost je lepší.

14 ČAPILO ČAPILO | Web | 19. července 2016 v 11:46 | Reagovat

Kdybych byl slavný bloger nebo YouTuber, tak bych si možná konečně díky té slávě štrejchnul. Ale to se asi nestane, budu panicem navždy :'-(

15 Psiren, The Angel of Khaos Psiren, The Angel of Khaos | E-mail | Web | 19. července 2016 v 12:42 | Reagovat

Obecně řečeno nemám ani ponětí, o jakých lidech se v článku píše (protože jestli mě něco nezajímá, jsou to čeští "jůtůbeři"), ale řekla bych, že jsi poukázala na velmi zajímavou a aktuální věc - reklama se nacpe všude. Kdo začne s tzv. "čistým štítem", beztak časem počne propagovat produkty, které se náplně jeho videí třeba vůbec netýkají, reklama obecně je skutečně rozpínavý virus, který nelze zlikvidovat.

16 Kerria Kerria | Web | 19. července 2016 v 13:05 | Reagovat

Téma je to už prastaré, ale stále živé. Když je okurková sezóna, tak se hodí podobný článek zviditelnit na titulce.
Díky podobným článkům a diskuzím pod nimi přestalo spousta blogerů blogovat a to především z tábora odsuzovačů reklamních článků - prostě neunesli kritiku či odsouzení vlastního názoru.

Mě osobně je úplně jedno jestli si bloger věc koupil sám a byl z ní tak nadšen, že ji doporučuje dále, nebo jestli ji dostal zadarmo. Články, které mě nezajímají, nečtu ani u svých nejoblíbenějších blogerů. Každý bloger má právo užívat svůj blog tak, jak jemu se líbí (pokud je to v souladu s podmínkami  užívání). A stejně tak čtenář má právo si vybírat, co si u kterého blogera přečte, případně okomentuje.

Co se týče mazání komentářů, i s tím mám své nemilé zkušenosti. Zastávám názor, že pokud je někde něčí jméno zmíněno, má právo na to reagovat způsobem, jaký uzná za vhodné a to i kdyby byl hrubý nebo dokonce vulgární. I taková reakce je vizitkou dotyčného a neměla by být v žádném případě smazána. Osobně v takovém případě používám komentář přibližně tohoto znění: "Jsem velmi potěšena vaší návštěvou a další propagací mého blogu... " případně dodám nějaké vysvětlení k tématu. I takové komentáře jsou mi však mazány.

17 Heaven Heaven | Web | 19. července 2016 v 13:28 | Reagovat

Youtube scénu moc nesleduju, takže jsem o tom neměla vůbec tušení... Každopádně je trapný, když se Youtuberka/Blogerka nedokáže vyrovnat s tím, že jí někdo nepříše upřímný a možná trochu kritizující komentář. Chtějí aby to vypadalo, že je mají všichni rádi, ale to se nikdy nestane. Reklamy ať si na svůj blog nebo youtube kanál dávají lidé jak chtějí, je to přeci jenom jejich věc, ale není to od nich hezký, když tvrdí, že to není reklama a nebo blogují/natáčejí jen kvůli reklamě :/

18 Nany Nany | Web | 19. července 2016 v 14:34 | Reagovat

Blog mám skoro 6 let a youtube kanál 4 roky a stejnou dobu sleduji ostatní youtubery a blogery, takže se na podobné věci dokážu podívat z obou stran.

Co se týče té diskuze na Vinted, tak do té jsem se také zapojila, musím říct, že jsem si tam udělala relativně dobrou reklamu, protože jsem použila dobré argumenty (nyní už ani nevím, koho jsem vlastně obhajovala) a jelikož mám na svém profilu odkaz na blog, nahrnulo se ke mně hodně lidí, o kterých vím, že mě doteď, alepsoň na youtube, sledují.
Celou diskuzi mám pročtenou, mnohdy tam bylo pár zajímavých věcí, které jsem nevěděla a po pozdějším ověření jsem zjistila, že jsou pravdivé, takže mi to pomohlo trochu změnit obrázek nad jistými lidmi, na druhou stranu to také byla diskuze plná nesmyslných argumentů a závistivých komentářů.

Když jsem byla mladší, hrozně jsem se hnala za spoluprácemi. Sledovala jsem v té době lidi, kteří vždy reklamu přiznali, takže jsem v tom neviděla absolutně žádný problém. Samozřejmě dvanáctileté blogerce s pěti sledujícími nikdo nic neposílal, každopádně je mi jasné, že kdyby mi v té době někdo řekl, ať udělám reklamu - plácnu - třeba na špenát, tak to klidně udělám, ačkoliv se to nehodí do mého zaměření a špenát vyloženě nesnáším.
V poslední době mi i pár nabídek přišlo, ale žádná z nich mě nezaujala. A tak jsem je prostě slušně odmítla, ačkoliv by mi to přineslo nejen produkt, ale i pár korunek, což je v mém věku hodně nedostatkové zboží. Ale vím, že kdybych měla psát článek o jakémkoliv z těch produktů, nedopadlo by to dobře, protože bych to psala čistě z donucení.
NotSoFunnyAny nedávno vydala video, ve kterém ukázala její pohled na spolupráce, myslím že to pěkně shrnula: https://www.youtube.com/watch?v=mUSfbwMC8FA

Pamatuji si, jak jsem byla dřív hrozně smutná z jakéhokoliv negativního komentáře. Je to pochopitelné, když si v deseti založí blog a máte velké sny, které ale náhle zmizí po prvním kritickém komentáři. Přitom šlo jenom o to, abych upravila velikost písma, že se článek špatně čte. Ale i tak mě to naštvalo, viděla jsem za tím špatné úmysly. Každý rok se to samozřejmě zlepšovalo, nyní můžu říct, že nějakou kritiku dokonce uvítám, abych se mohla někam posouvat, vulgární komentáře mažu podle toho, jak moc vulgární jsou, někdy mě takový komentář vyloženě rozesměje, tak si ho tam jen tak pro srandu nechám. Prakticky jediné, co teď mažu, jsou reklamy na své youtube kanály/blogy, u kterých je jasně vidět, že si člověk článek ani nepřečetl, jen si přišel udělat reklamu - něco ve stylu: "Pěkný článek, podívej se prosím na můj blog." - to fakt nesnáším. V poslední době se to u mě začíná objevovat čím dál častěji, což mě hodně mrzí, protože si s články či videi dávám neuvěřitelnou práci, a poté se dočkám jen takové reakce.

Myslím si, že reklama k youtube a blogu prostě patří, že nemá smysl s ní nějak bojovat. Jen by si měli autoři dobře rozmyslet, co vezmou a co ne a opravdu vždy by měli jejich sledovatelé jasně vědět, že se jedná o reklamu. Pokud si tedy vyberou správný produkt a poskytnou o něm veškeré informace, je všechno v naprostém pořádku.

Co si youtubeři/blogeři na své stránce nechají, je čistě jejich věc. Jestli chtějí vymazat každou blbost, tak klidně. Ale ať se potom nezlobí, že jsou na ně naštvaní lidé kvůli tomu, že jim vlastně nic neprovedli a už je třeba ani nemohou sledovat, protože jsou jednoduše zablokovaní. Je fajn, když si to člověk trochu srovná v hlavě, naučí se rozeznávat opravdu špatné komentáře a teprve poté se rozhodne, co chce vlastně mazat.

19 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 19. července 2016 v 16:08 | Reagovat

Plně souhlasím s tím co píšeš.
Sama jsem pak zmatená, když nějaký vlogger / blogger něco doporučuje, zda tomu věřit, nebo ne.

YouTubeři jsou zaprodaní skoro všichni a pro mě jako jednoho ze starších (no, pubertu mám za sebou, chápeme se) diváků je jejich počínání někdy totálně průhledné.

Já osobně bych tyhle věci řešila navázáním spolupráce a následnou propagací, ale rozhodně ne stylem smyšlené recenze atp. A hlavně bych si vybírala spolupráce ani ne tak na základě finanční odměny, ale na základě toho, o jaký produkt jde. Chemické koktejly typu Bubblelogy (ehm, Teri) nebo BigShock (Martine Roto?) bych nepropagovala. Takové ty jednorázové reklamy bych pravděpodobně odmítala, pokud by mě produkty vyloženě nenadchly - pak bych je označila.

20 I am Jane I am Jane | Web | 19. července 2016 v 17:22 | Reagovat

Nemám nic proti tomuhle způsobu vydělávání :)

21 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 19. července 2016 v 20:53 | Reagovat

Stejně tu diskuzi miluju :D Všímám si toho stejně jako ty, reklama se prostě přesunula do jiné roviny, kde je blíže lidem. Jen nevím, kam se přesune až se lidé stanou i vůči tomuto typu reklamy imunní.

22 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 19. července 2016 v 23:17 | Reagovat

Spousta lidí blogery a youtubery, kteří mají nějaké spolupráce, odsuzují. Stejně tak odsuzují reklamy třeba na Facebooku nebo v různých hrách.
Zajímalo by mě, kde si tihle lidé myslí, že blogeři (ale i třeba lidé za Facebookem) berou peníze a z čeho žijou, respektive z čeho by žili bez reklamy. Za mě je spolupráce firem s blogery a youtubery fajn, pokud je relevantní k tématům, kterými se bloger/youtuber zabývá a přínosná pro čtenáře/diváka (třeba v podobě recenze na výrobek). Pomáhá to blogerům/youtuberům v tom, aby se mohli své činnosti věnovat naplno nebo alespoň natolik, aby byla jejich tvorba pořád zajímavá.

23 surpan surpan | E-mail | Web | 20. července 2016 v 7:45 | Reagovat

Souhlas. Nějaké drobné spory o to, jestli někdo na fotku s Metaxou napíše, že jde o reklamu nebo to samé u sýra, mi přijdou dost zbytečné. I kdyby youtuber dělal recenzi na cokoliv, co si sám koupil a natolik ho výrobek zaujal, že musel video udělat, stejně jde o reklamu, ať chceme nebo ne.
Souhlasím, že pro firmy jsou blogeři a youtubeři velmi dobrá a levná možnost reklamy. Osobně dělám recenze na zboží, které si koupím pro vlastní potřebu, ale je i zboží, které mi poslala nějaká firma k otestování. Držím se ale pravidla, že jej raději vrátím, než lidem mazat med okolo huby. Napíšu to, co si myslím bez zásahů nabízejícího. Ono udělat reklamu na nějaký shitovský výrobek a pak to mít léta na triku a v diskuzi, za to mi to určitě nestojí.
Dobrý článek. Díky.

24 Hrobárova Dcéra Hrobárova Dcéra | Web | 20. července 2016 v 10:35 | Reagovat

Riešiť takúto vec, hmmm, na to mi napadlo, že sa ľudia musia strašne nudiť.
Tovar je len taký aká je ponuka....

25 Wanderer Wanderer | E-mail | Web | 6. září 2016 v 21:15 | Reagovat

Wow! Sleduju prakticky jen zahraniční blogery a youtubery a s takovýma aférama jsem se nesetkala. Samozřejmě se stane, že někdo reklamu neoznačí nebo tak, ale neviděla jsem naštěstí, že by se to pak nějak extrémně rozmazávalo. Co jsem ale zaznamenala, bylo šílenství, když youtuber pojmenoval video nějak, že si to fanoušci vysvětlili jinak - to je pak cirkus, že ten youtuber to video pojmenoval tak, aby získal miliony zhlédnutí, ale ve skutečnosti o tom to video vůbec není :D. Přišlo mi to vždycky trochu směšné - jasně, že se snaží o zajímavý název, vždyť to je to první, co divák vidí, a často právě název rozhodne, jestli na to video klikne. A pokud to není název úplně 100% jiný, než jaké je video... Čert to vem :)

26 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 13. října 2016 v 17:20 | Reagovat

A co když reklama je prakticky v každém článku, který sesmolíš. Nejen, když děláš nikým nezaplacené recenze na kosmetiku (což je reklama, za kterou ti nikdo nezaplatí a ještě budou rádi), nebo i na knihy a filmy. Reklamou může být i tvůj samotný blog, který propaguje doménu blog.cz a dělá jí reklamu. Nekritizuji, jen rozšiřuji pojem reklama. Reklamy jsou informace, které z 90% procent protěžují internet. Nedá se tomu moc vyhnout.
Řešením by bylo chodit na internet jednou za čas, protože když začneš ve velkém ignorovat reklamy, může se stát, že ti mezi nimi uteče nějaká důležitá informace, pravda ale je, že bez internetu se dnes moc žít nedá.
Parádně dlouhý článek i se všemi možnými názornými příklady. Super :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama