Komentáře na blogu: Jak donutit čtenáře komentovat?

30. října 2016 v 18:57 | Mersmerize |  Moje zápisky
Občas když mi na e-mail nebo na facebook přijde dotaz k blogu, nejčastěji se týká problematiky nízké návštěvnosti nebo malého počtu komentářů. Jsou to dvě otázky, které začínající (ale i delší dobu píšící) blogerky trápí nejvíce. A ono není divu - většinou blog píšeme pro lidi. Chceme zpětnou vazbu, chceme být úspěšní, chceme, aby naše články četla velká spousta lidí. A když to není, jak jsme si to vysnili, demotivuje to a často se právě kvůli tomu ruší blogy nebo upadá takové to prvotní nadšení. Hlavně u těch, kteří začali s představou toho, jak napíší pár článků a blogerský svět jim padne k nohám. A proto dnešní článek věnuji konkrétně komentářům u článků. Proč články nikdo nekomentuje? K čemu nám komentáře jsou a jak dosáhnout větší zpětné vazby?



Nejdříve bych chtěla napsat, abyste se vykašlali na řešení komentářů a návštěvnosti, pokud máte nový, čerstvý blog, který jste zrovna založili a je tam jeden článek. Získání fanoušků, čtenářů a lidí, kteří k vám budou rádi a pravidelně chodit, není nic jednoduchého a není to otázkou jednoho článku. V dobu, kdy blog založíte se starejte o podstatnější věci - o vzhled blogu, o to, aby tam čtenáři bylo příjemně, abyste psali bez velkých gramatických chyb a hrubek a o věci, které vám sice najednou čtenáře nepřivedou, ale zároveň tam ty potencionální čtenáře udrží a neodradí je na první otevření stránky.

Komentáře totiž samy o sobě nic neznamenají. Teď se možná pár z vás rozčílí a řekne si něco ve smyslu: "Co to?! Komentáře, že nic neznamenají!?" Vezměte si to - většina komentářů vám nerozšíří obzory, neukáží vám nové možnosti, nic nepřidají. Je to prostě jen text jiného člověka a blog má stejnou hodnotu s ním i bez něho. Samozřejmě jsou tu výjimky - jsou čtenáři, kteří se chtějí podělit o cenné rady, chtějí dát zpětnou vazbu k blogu nebo samotnému psaní blogera a chtějí mu skutečně pomoci, ale uznejte, že to není zase tak velká část - hlavně, když si vezmeme ty skutečně hodně komentované blogy. Často to jsou jen anonymní názory, které ani často nemusí být upřímné nebo mají za cíl blogera zesměšnit. Ale to se už zase dostávám do extrému. Zkrátka jen tím chci říct, že kvalitu blogu neurčuje počet komentářů, stejně jako návštěvnost - znám často dost kvalitní blogy, které nemají obrovskou návštěvnost, ale samy o sobě špatné nejsou. Proto se nenechme rozhodit čísly.

Na druhou stranu ale, je pochopitelné, když jsou z toho blogeři nešťastní. Protože to vypadá, že jim nikdo nic nečte a nikdo web nenavštěvuje. Krok číslo jedna - ověřte si to. Top list není spolehlivý měřič návštěvnosti. Často ukazuje dost velké blbosti. Za mě Google analytics vám řekne vše potřebné. Pokud GA neznáte nebo s ním neumíte, koukněte na můj starší článek, který vám snad pomůže. Analytics vám ukáže všechny potřebné údaje - kolik máte nových návštěvníků, kolik starých se jich vrací, jak dlouhou dobu u vás tráví, kolik článků si otevřou. To všechno, pokud chcete brát návštěvnost vážně, musíte vědět. Z toho pak můžeme vyčíst víc informací. Například, pokud k vám lidi přijdou, ale neotevřou si ani jeden článek, je jasné, že je něco v nepořádku - možná se jim nelíbí váš design, možná se jim tam nepřehledně čte, nebo máte příliš málo nových článků. Zkrátka problém může být v hodně věcech. A můžu pokračovat do nekonečna.

Ale už k tomu důležitému, proč někdo má u článku stovky komentářů a někdo nic? Na čem to závisí?

Anonymně?
Přijde vám, že když některé blogy nebo weby používají facebookový plugin pro komentáře, tak mají komentářů méně? Není to pravidlem, ale často lidi odmítají komentovat, pokud to uvidí jejich přátelé. Často je prostě snažší zůstat anonymní a to i v případě, že chcete psát hezké nebo vůbec ne citlivé informace. Já osobně přes fb aplikaci vůbec nekomentuju, nemám to ráda, nepotřebuju aby všichni mí přátelé věděli, co zrovna čtu nebo dělám, pokud jim to nechci sdělit sama. Samozřejmě tady na blogu, to řešit nemusíme, protože tady jsou komentáře v podstatě anonymní.

Na co se ptáme?
Často pomůže, pokud pod článek dáme přímé otázky, co se v komentářích chceme dozvědět. Je to snažší pro čtenáře, protože často si článek přečte a rád by se k němu vyjádřil, ale třeba mu to přijde zbytečné nebo ani netuší, zda bloger stojí o zpětnou vazbu. Nebo je článek moc dlouhý a neví, k čemu přesně se má vyjádřit, kde začít a psát komentář na deset odstavců se mu nechce. Proto může pomoci, když na konec napíšeme pár otázek, které budou souviset s tématem článku a zároveň budou skutečně obsahovat to, co chcete vědět - proč nutit čtenáře psát, když vás to ani nezajímá?

Emoce, kontroverznost
Podle mě ten nejsnažší způsob, jak dosáhnout mnoha komentářů je vzbuzovat v lidech emoce - ať už pozitivní či negativní. Když čtenáře něco dojme, něco se mu bude líbit, určitě to rád napíše, připojí se ke gratulaci, popřeje štěstí, bude souhlasit s daným názorem. A stejně tak pokud se mu něco nebude líbit a bude váš článek považovat za pitomý nebo za vrchol nestoudnosti, napíše to taky. Lidi se snadno nechají vyprovokovat, o tom mohou povídat internetoví trollové, a tak často mají mnoho komentářů ty tématem nejkontroverznější články.





 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Andrea V. Andrea V. | Web | 30. října 2016 v 19:26 | Reagovat

Pozoruju, že jsi udělala refresh - dobrá práce :) . Já pozoruju, že "anonymní" čtenáři, kteří jenom přečtou a odejdou moc nekomentují. Vesměs je to práce mých blogových kamarádek, kde máme komentáře pod články místo odpoledního kafe v cukrárně :) . Obecně je víc konzumentů (čtenářů) než těch, kteří se chtějí aktivně spolu s autorem podílet na tvorbě jeho blogu (komentáři). Daleko větší část si prostě přečte, co jim dáváš číst a buď se vrátí za novým článkem, nebo ne.

2 Péťa Péťa | Web | 30. října 2016 v 21:44 | Reagovat

Já bych si moc přála mít komentářů o trochu víc. Zjistila, že právě ty otázky na konci článku dost často pomáhají, hodně lidí reaguje právě na ně a já tak opravdu vidím, že mají smysl. Jsou ale i chvíle, kdy stejně nereaguje nikdo, což mě vždy zamrzí. I tak ale vím, že stejně hodně lidí přišlo a článek rozkliklo, nějaký čas pobylo a pak až odešlo. Jen se prostě, pro mě bohužel, obešly bez komentářů. A i proto já komentuji kde se dá, protože sama vím, jakou radost dělají komentáře mě.

3 Kája Kája | Web | 31. října 2016 v 11:16 | Reagovat

Komentování přes facebook vidím úplně stejně.

4 Hann. Hann. | Web | 6. listopadu 2016 v 19:57 | Reagovat

Kupodivu mě pokládání otázek napadlo kdysi samotnou a tak to občas praktikuji. Je totiž jasné, že pokud je článek delší, línější čtenář nebude mít zájem přemýšlet nad tím, k čemu se vyjádřit :)
Nicméně i tak jsem našla dobré rady (např. GA). Takže děkuji :)

5 Snílek Snílek | E-mail | Web | 15. listopadu 2016 v 16:08 | Reagovat

Ad 1 - Mívám stejný problém. Kolikrát bych napsala k nějakému článku komentář, ale když vidím, že bych se mi to zobrazilo na zdi - ne díky. Nebo když vidím, že bych se musela nějak složitě registrovat, nebo zadávat email - ať se jdou bodnout. Nehodlám strávit psaním komentáře, respektive s povolením na jeho napsání, delší dobu, než je čtení toho samotného článku.

6 Darkness ღ Darkness ღ | Web | 16. listopadu 2016 v 10:37 | Reagovat

Hodně blogerů, na které jsem narazila, se nechávalo slyšet, že píšou blog hlavně pro sebe a o komentáře nejde. Ale já jsem teda ten typ, který je za každou odezvu potěšen. Pokud to teda není komentář typu "Super článek" - bezhodnotné, řekla bych. Sama jsem si všimla, co lidé komentují více - například pod článkem, kde autorka si stěžuje na deprese, se nahromadí 20 komentářů a pod článkem o "obyčejných" věcech se skrývají třeba jenom 3. Stejně tak i otázky na konci udělají mnoho.
Souhlasím s tebou ve všech bodech - anonymita, otázky a emoce. :)
Akorát je problém, že někteří jsou k tomu ještě líní číst, takže kilometrové články také nebývají úplně nejšťastnější.

7 Smithg378 Smithg378 | E-mail | Web | 3. ledna 2017 v 2:34 | Reagovat

Thanksamundo for the post.Really thank you! Awesome. akdcafeeacgegefe

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama